reklama

Kritika je forma spolupráce

Keď sa začal v Nitre európsky šampionát junioriek, čvachtal som sa v slanej vode.Po prvých troch dueloch v skupine (TUR,CRO, FRA) som sa dočítal z agentúr, akí sme všetci spokojní. S prehrou, výhrou, hrou, nasadením, prístupom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Trénerka básnila nad MODERNÝM POŇATÍM hry našich junioriek.
Mužský špičkový volejbal je vďaka dosiahnutej vysokej kvalite totálna nuda, preto som si cez Rio2016 pozrel hlavne ženy. Lordózne zadky neboli hlavným motívom. Práve moderna a rýchlosť približovania sa ženského volejbalu k chlapskému poňatiu lákali nespať. Posun k moderne.
Miešalo sa mi to pri mori v hlave. Bol som totiž v meste, kde vraj 200 dní v roku mimoriadne silno fúka. Myšlienky varírovali, vravím si, ak napíšem postreh, môže sa stať, že nebudem spravodlivý, lebo som nevidel. Predsa len, som ešte jednou nohou, alebo presnejšie jedným palcom tréner a medzitrénerskú etiku treba ctiť.
Trénerku Kosekovú si navyše vysoko vážim, poznám osobne niektoré hráčky, niektoré obdivujem, nemám najmenší úmysel jej (im) ublížiť. Muži sú ješitní, pyšní, všetci tréneri sme najlepší, kritické slová sa hovoria predsa iba v krčme pod obrusom. Socializmus neskončil. Proti vetru sa šťať nedá, vsjo ravno. Nestačí, že ma viceprezident SVF Singer nezdraví?
Napriek úvahám a svrbeniu dlaní sa mi písať nejako nechcelo. Každopádne mal som nejaké informácie od kolegu Dvorana zo stretnutia s Chorvátskom, ešte som sa ho opýtal na jeho prognózu proti Belgicku, to všetko nasvedčuje tomu, že ma netradične osud reprezentačného družstva interesoval. Aj vďaka tomu, kto ho vedie.
Tak som sa teda od mora poponáhľal, aby som videl Belgicko. Aj keď po tých rokoch mi naozaj stačí vidieť hlavné rysy deja aj z latríny cez vyrezané srdiečko. Nepodarený zápas som zastihol, ale písať sa mi stále nechcelo. Čo čert nechcel, zmenu postoja zariadila sms od reprezentačnej trénerky Evy Kosekovej, ktorú rozčertila krátka informácia na odbornom volejbalovom webe, na ktorom som napísal, že sme skončili šieste po debakli od Talianska 3:0.
Napísala mi, že to nebol debakel, ale realita. Pokračovala v prezentácii svojej zásadne inej predstavy, ako by som sa mal vyjadriť pre odbornú verejnosť. Jemne, ohľaduplne, oslavne za solídny celkový výsledok. Servilne. Nuž holý fakt je, že 13:25, 9:25, 10:25 v inkriminovanom zápase = v starom počítaní (do pätnásť) 1:15, 0:15, 0:15. Sorry. Je to debakel.
Moja prvá vnútorná reakcia bola, že ak by bola kolegyňa Koseková futbalový tréner Slovenska Jano Kozák a prečíta si v sobotu - deň pred zápasom s Anglickom - analýzu novinára denníka Šport M. Hašana, tak dostane takú hnačku, že ju kýbel uhlíka nepostaví na nohy.
Aby však nedošlo k omylu: dievčatá uhrali na ME výborný výsledok. Belgicko mali poraziť. Boli by štvrté. Bolo by to excelentné. Totálne nad našu reálnu normu. To ako keby sestry Velďákové bežali a skákali v sektore spolu a skoky im spočítajú do jedného. Vážim si prácu trénerky Kosekovej. Uznávam ju. Aj s jej, pre trénera, nebezpečnými chybami.
ME majú aj viacero iných kladov. Hráčkam narastie chuť. Koseková nestratila ilúzie. Prezident federácie Halanda bol konečne prítomný na domácej akcii. Viceprezident pre marketing Singer možno prestane aspoň na pár dní goebelsovsky tárať o mimoriadnom význame centralizovanej prípravy, lebo Francúzky a Nemky skončili za nami a Belgičanky, ďalšie predstaviteľky centrálnej štátnej prípravy, sme mali pod seba dostať. Mesto Nitra stále žije. Vrah sa počas ME priznal. Ekonomický profit akcie je solídny. V s.r.o. bude na odmeny pre funkcionárov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podanie: blížila sa rýchlosť plachtiaceho podania 70 km za hodinu? Moderné?
Vykonávali dievčatá plachtiace podanie z krátkeho rozbehu, maximálneho výskoku, alebo to robili z párcentimetrových poskokov? Riešili činnosť celkovo moderne?
Mali sme v tíme hádam na podaní nejakú ženskú Srbku, ktorá SAMA na podaní ľavou rukou rozbila polovicu olympiády rotovaným podaním z výskoku?
Prihrávka: dostať 16 es v piatich setoch od Belgičaniek - no povedzme, ale dostať 16 es v troch setoch od Talianok? To je moderné?
Boli na prihrávke Slovenska iba obdržané esá problémom? Je technika práce paží prihrávajúcich hráčok v absolútnom poriadku? Je odbitie bágrom nohami vybehané? Je tam nejaký kus, ktorý prihráva 1:1000 prstami, alebo si nebodaj nekonzervatívna trénerka Koseková osvojila poznatky mimoriadne konzervatívnej českej trénerskej enklávy po ich poslednom "výskume" - keď vykoumali a uzákonili Prstami raději ne? Antimoderna.
Keď som si čítal tie agentúrne vyjadrenia o modernom volejbale, tak si vravím, okamžite musím vidieť prihrávku podania.
Útok (až potom nahrávka): moderný útok hrajú Srbky. Ženy Srbska. My určite nie. Ani chýru, možno slychu.
Nahrávka: druhú poznám, prvú nahrávačku (Sedláčková) som nikdy naživo nevidel. Jeden z troch dôvodov, prečo sme neporazili zdolateľné Belgičanky a boli by sme v boji o medailu je, že Sedláčková to hrá veľmi, veľmi pomaly. Druhý súvisí takisto s ňou, ale úzko aj s kaučingom piateho setu.
Eva, moderné je, že toho súpera umlátia dvaja, traja. Že tú zodpovednosť prevezmú Fričová so Šunderlíkovu. Nestalo sa tak a veľmi ťa to v závere setu iritovalo. Zúrila si. Zrejme si to aj ty tak chcela. Nie esá od Belgičaniek boli rozhodujúce v poslednom sete. Vedenie útoku to rozhodlo. Mala si Sedláčkovú viesť. Ak poviem, že od stavu osem mala všetko dostať Karin, tak nepreháňam. To je moderné. Korektor, korektor, korektor - nebrániteľný korektor. Fričová to pomôže doraziť. Sedláčková nahrávky rozdávala na všetky svetové strany. A to máš ešte v útoku na strede Cigánikovú, ktorá je besná, že nedostáva, no tak raz za čas ju treba ukojiť. Veľmi jemne napíšem - totálne zbabraná koncovka v útoku.
Mimochodom Šunderlíková. Live som ju videl pred dvomi rokmi,v juniorskom derby proti BVK. Žasol som. Ale videl som ju aj trénovať. To som už nešalel. Je výborná, smelo, nevýchovne môžme povedať, že mohla by byť vynikajúca. Čakal som od nej skrátka viac. Jej poňatie útoku je momentálne NEMODERNÉ. Loptu rukou tlačí a zrejme aj trochu špekuluje. Moderní korektori nešpekulujú. VRAŽDIA. Ona síce nemá v krvi mega dávku testosterónu a na prsiach nemá vytetované MY life MY rules, ale mala by na to, aby hrala, ako keby to všetko mala.
Mimochodom Fričová. Videl som ju v akcii vo finále Slovenského pohára v Nitre proti Kežmarku. Neoslnila, ale videl som pokoru sebavedomej hráčky. Taká je. Je vynikajúca a zároveň zvláda byť pri zemi. Aj v ženách, kde by sa to patrilo, ale aj medzi svojimi. Žiadna primadona. Navyše ako nutný bonus, je to jediná žijúca smečiarska nátura na Slovensku. Obidve útočníčky plus Cigánková sú rozdielové hráčky, "dospelé", značne agresívne a mohli by byť dôrazné. Museli by byť aj v kluboch, aj v reprezentácii k tomu dennodenne vedené. Fričová možno aj je, ale tým dvom ešte chýba vo výchove dosť. Fričovej k moderne chýba dotvoriť techniku útočného úderu. Nič viac.
Eva, mala si dievčatá jeden a pol roka. Dosť. Čakal som v rukopise ich útočného prejavu viac. V rozhodujúcich chvíľach piateho setu s Belgičankami hrali zaprdnuté bábiky.
Libero: nahrávala slovenská liberka prstami strelbu do kolíkov? Vo výskoku? Nahráva libero z prvej? Prihrávala liberka jednoduché lopty, napr. bágrom od súpera, z celých 81 metrov štvorcových, alebo si po ne chodila "aktívna" korektorka Šunderlíková?
Prihrávala liberka veľmi jednoduché lopty prstami vo výskoku? Prihrávala vôbec niekedy prstami? Vie Španková hrať prstami aspoň na tréningu? Ale inak sa mi pozdáva. Vraj z Piešťan. Do Piešťan moderna vždy dokvitla.
Obrana v poli: stoja hráčky disciplinovane vo svojich pozíciách, alebo sa do všetkého lákavého vmotá Šunderlíková?
Po ulievke od súpera padnú na zem všetky, alebo len jedna? Maximálne dve, nikdy nie všetky, aj to sa nohami domocú, lebo tento akt stretov nemajú v krvi? 
Tretí aspekt, ktorý ten set rozhodol je mentálne nastavenie.
Je moderné, ak sa hráčka po x-tom ese drží za hlavu a hrá uplakanú? Je moderné, že sa po ďalšom a ďalšom ese prihrávajúca smečiarka zbabelo zašije za libero a zase eso? Posledný zápas - o piate miesto - boli baby podľa vyjadrení zrejme unavené, už to na nich doľahlo. Ak by boli bývali hrali v hornej štvorke, tak to by bolo asi inak, že? Tie isté dievčatá, tie isté srdcia, rovnaké svaly. Typická slovenská nátura. Stačilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je realitou, že v útoku sa vyskytuje "moderný" pipe, ktorý padne do súperovho poľa výnimočne. Ide ma poraziť, keď vidím v PKO nacvičovať pipe s hráčkou, ktorej osobák v tlaku na lavičke je 13,5 kg.
Hrali ste pipe po excelentnej prihrávke, alebo prevažne v núdzi z obáv, ako to vyriešiť čo najjednoduchšie?
Hrali ste s korektorkou Šunderlíkovou akýsi moderný prvok s doskokom zo stredu v kombinácii s jednonožkou. Ak vám na to prídu, tak narazíte. Moderné, odvážne a ojedinelé by bolo, ak by ste to realizovali zo zóny jedna smerom do stredu. To by družstvá pochopili tak o dva tri roky, keď už budeš trénovať slovenské ženy.
Trénovať ženy budeš preto, lebo si v prezidentovej (nie Kiskovej) priazni. Dnes je moderné byť a žiť v niekoho priazni. Ja budem - ver mi - len a len rád, keď raz prevezmeš ženy, lebo potom nezíde z ihriska tvoja dcéra, z ktorej si vychovala brutálne dobrú nahrávačku. Aj ona má však chyby a na tie treba občas poukázať. Aby bola lepšia. Aby bola top level.
Takže na záver: Hráčky odviedli submaximum, výsledok je výborný. KRITIKA JE FORMA SPOLUPRÁCE. To ma naučil môj guru Hanák v Brne. A guru má vždy pravdu. Toť vsjo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S.: moderné na ME junioriek bolo, že neboli v hale bulletiny, lebo doba je zlá a treba neustále šetriť stromy. Lykožrút žije. Múdre a ocenenia hodné rozhodnutie marketingu Slovenskej volejbalovej federácie. REALITA.

Ivan Husár

Ivan Husár

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek milujúci Dunaj, Vysokú v rodných Tatrách, začiatok Karpát z tejto strany, tri deti a ich dve maminy a ešte volejbal.Som zakladajúcim členom SaS, mám ambíciu pomôcť športu.Kandidujem vo voľbách do NR SR 2020 na pozícii 21.Som so Sulíkom, lebo nekradne.Veľmi túžim, aby sa na Slovensku oplatilo robiť šport. Zoznam autorových rubrík:  ŠportŽivot

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu