reklama

Dubovcová sa rozišla s Nestarcovou

Keď som robil pred časom rozhovor s Dominikou, nepožadovala žiadnu autorizáciu, ale o dva dni volala z letiska, že treba niečo zmeniť, lebo ... Lebo Dubovcovi niečo vadilo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Dubovec nič nezakázal, ale mali sme dohodu, čo je normálne. Niekto to vedie a jasne sme sa dohodli, že ak čokoľvek ide von do mediálneho priestoru, budem o tom vedieť a povieme si korekcie. Mali sme aj zlé skúsenosti s interpretáciou povedaného.

V diktafóne je slovo zaznamenané, to sa nedá obísť, ak nie je úmysel.

Chcel by som aj teraz, aby si mi to najprv poslal a chcem si to pred uverejnením prečítať.

Prečo ste nepostúpili do Ria cez body?

Hrali sme zle. Od obdobia, keď začala kvalifikačná etapa. Za rok a pol sme mali tri dobré výsledky, potrebovali sme ich tak deväť. Vyskytli sa aj nejaké zranenia, ale to výkonnosť ovplyvnilo zhruba na mesiac, myslím si, že Dominika to neskôr neuniesla psychicky. Na tréningu bolo všetko v poriadku, v zápase nie. Oscilovali sme, chvíľu sme hrali fantasticky a neskôr zle, hlavne sme sa trápili so side outom. (pozn.www: bod po podaní súpera)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednej dobe sa vám výrazne zlepšili podmienky. Je tak?

Ani nie. V roku 2014 sme sa dostali vďaka SOV do podpory MOV. Program solidarity. Dostávajú ju tímy, ktoré nemajú domácu podporu. Dostali sme 40 000, ktoré boli rozdelené na dva roky, dotácia kopíruje obdobie prípravy na boj o OH. Ostatné ostalo na pôvodnej úrovni.

Kto prišiel k dvojici po trénerovi Džavoronkovi?

My sme vždy mali takého trénera, na akého sme mali. Všetky tímy, ktoré nás predbehli, mali dohodu s trénerom na štyri roky. My sme začali s Vargom, potom s brnenským trénerom Ďžavoronkom, po tejto etape chodili baby trénovať do Nemecka na kempy. Prevzal ich španielsky tréner Hector, ale po príprave v roku 2014 som v júni na turnaji stratil nervy. Nešlo mi ani tak o výsledky, hoci sme veľa setov prehrali, ale vznikol v tíme nejaký konflikt a rozišli sme sa. Východisko sme našli opäť v Španielsku. Dievčatá opakovane chodia v zime na prípravu na Kanárske ostrovy, kde pracuje vo svojom areáli tréner Menegozzo, voľakedy hrával svetovú sériu, istý čas trénoval špičkový nemecký pár Borgerová/Butheová, baby boli spokojné, dohodli sme sa na spolupráci, viedol prípravu a chodí aj na turnaje. Teraz po nepostupe na olympiádu skončil. Taká bola dohoda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čom sa pár radikálne zlepšil za štyri roky?

Hlavný posun je v tom, že si schopný hrať s každým. Zistili, že s každým sa dá vyhrať. Získali obrovské množstvo skúseností. V roku okolo 2010-2011 začínali mnohé tímy podobne ako my, z nuly. Kanaďanky napríklad. Mali zabezpečené financie na štyri roky, chodili hrať všade, kam sa dalo. Vzniká prirodzene kvalitné prostredie na tréning medzi turnajmi. Nie všetky tímy majú napríklad vysokú blokárku a pretože my ju v Natálii máme, chceli s nami popri turnajoch trénovať.
Sú veľmi solídne fyzicky pripravené, kondičný tréner Bódy odviedol výbornú robotu. Hlavný faktor zlepšenia ale je, že sa značne posunuli v ovládaní lopty. To je v beachi podstatné. Hrali sme po prvom sústredení na Tenerife v roku 2015 v nákupnom centre v Brne a všetci vôkol veľmi pozitívne hodnotili práve tento aspekt. Bolo to výrazne vidieť aj na ich sebavedomí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šanca postúpiť do Ria cez Kontinentálny pohár je fuč, ale ešte sa vráťme k bodom. Bolo reálne dostať sa na olympiádu touto cestou? Spočiatku to vyzeralo veľmi nádejne.

Bolo. My sme mali štartovú pozíciu okolo pätnástky, toto postavenie nám zabezpečovalo v turnajoch hlavnú súťaž. Potrebovali sme všade uhrať aspoň tristo bodov, čo je umiestnenie do deviateho miesta. Občas nejaké piate miesto a boli by sme tam. My sme hneď v úvode sezóny pokazili turnaj v Prahe, potom sme síce hneď zahrali v Moskve a ešte neskôr na ME, ale ostatné turnaje svetovej série nám nevyšli.

Systém bodovania je veľmi zložitý, je to značne neprehľadné, v FIVB existuje viacero rebríčkov. Je však realitou, že v jednej sezóne sa počíta maximálne dvanásť turnajov, hoci sú páry, ktoré odohrajú cez dvadsaťpäť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áno, laici sa v tom veľmi nevyznajú, ale ja musím ovládať vec do detailov. Začína sa to počítať od 1.1. daného roku a počíta sa najlepších dvanásť výsledkov v sezóne.

Keď dostanete dotáciu od MOV, SVF, máte nejaké pravidlá na míňanie?

Pri žiadosti v roku 2014 o solidaritu od MOV sme museli urobiť presný plán, vyšpecifikovať konkrétne turnaje, vypracovať veľmi podrobný rozpočet. Ak sme mali v lete zranenie, ktoré nám program pozmenilo, museli sme cestou SOV žiadať od MOV povolenie na zmenu. Prostriedky od SVF takisto musíme detailne zúčtovať. Orginály faktúr, cestovné príkazy, diety. 

Čo financuje organizátor turnaja?

Ak je tím v hlavnej súťaži, dvojica (len hráčky) má zabezpečené deň pred a deň po ubytovanie a stravu, ale zo stravy sa reálne nedá vždy všade všetko využiť. Tréner, iný doprovod si všetko hradíme my. Ak je pár v kvalifikácii, platí si všetko sám. Po postupe do hlavnej súťaže je už dvojica zabezpečená.

V prípade, že ten tím je päťčlenný, dokáže byť úspešná dvojica v pluse? Dá sa tým živiť?

Ak sa udržia v hlavnej súťaži a majú v nej úspechy, môže si zarobiť na odmenách od 100 do 200 000 dolárov na dvojicu. Nepoznám však žiadne hráčky, ktoré by tieto prize money vrážali do tohto kolotoča späť. To je v podstate ich plat. Keď sme začínali v roku 2009, štyri roky sme nezarobili nič. Len sme do toho vrážali svoje peniaze. Baby žili zo vzduchu. Prvé odmeny prišli po štyroch rokoch, keď sme uhrali dve piate miesta.

Dievčatá boli pod krídlami Paneurópskej vysokej školy. Hoci ste už boli celkom úspešní, o túto podporu ste zmenami v štruktúrach súkromnej školy prišli. Ako vás podporovali?
Boli členkami školy, prispievali dievčatám na športovú činnosť.

SVF?

Prvé štyri roky dvojica Dubovcová/Nestarcová nedostala zo SVF ani Euro. Filozofia bola: ukážte, budete mať výsledky, podporíme vás.

Túto filozofiu poznám, ženská dvojica dosiahla výborné výsledky, vlani hrali celkom dobre už aj chalani, kde tu urobili výsledok aj mládežníci a pre túto sezónu je rozpočet mládežníckeho plážového volejbalu rovná nula.

Opakujem, prvé štyri roky som sa hádal, argumentoval, prosil, nezlomil som to. Prvú podporu sme dostali po prvých solídnych výsledkoch a bol už aj tlak verejnosti a museli nám niečo dať. Ja som im na začiatku povedal, že merítko pre nás nie je úspech na Slovensku, ale v Európe a vo svete. To bol aj dôvod, že sme začali hneď chodiť na turnaje svetovej série. Bod po bode.

Otvárali činovníci SVF aspoň niekam dvere?

To ja neviem, to je otázka na nich. Neviem, či niečo robili. Prezident SVF je členom SOV a tam sme jeho lobing pocítili. Myslel som si, že sa po tých dobrých výsledkoch staneme prioritou federácie, ale tou ostáva halový volejbal. Ten je vraj ich výkladnou skriňou.

SVF má viceprezidenta SVF pre beach. Ako vám ten pomohol? Kam vás poslal podpísať kontrakty?
Za tých sedem rokov som Veleckého videli asi dvakrát. Na konci roka 2015 a na začiatku 2016. Nechce sa mi k nemu veľmi vyjadrovať. Ja vidím len výstupy.

No a mňa zaujímajú len a len výstupy.

V roku 2010 bola Valná hromada asociácie beachu na pôde SVF. Nijako to nedopadlo. Dnes už asociácia ani neexistuje. Je len nejaká komisia. Po období činnosti ostala sekera 60 000 Eur, federácia musela splácať dlh a aj to bol dôvod, prečo sme nič nedostávali. Na Veleckého sa musíš pýtať na federácii.

Aká je technická podpora federácie? Miša Cibuľová.

Ona zvláda to, čo robiť má. Komunikáciu s CEV a FIVB môže robiť iba oba. Prihlášky, odhlášky, divoká karta, technické zázemie pred účasťou na akcii. Ostatné si robíme všetko sami.

Rieši niekto odborné veci? Máme tam športového riaditeľa Prokeša. Nikde nie je povedané, že je to riaditeľ pre halový volejbal.

Neviem, či by aj mohli. Mohli by možno do výšky vkladu. Sedem rokov sa o nás nikto nestaral. Federácia je najvyššia inštancia, bez ktorej to samozrejme nejde, ale ak je rozpočet dvojice cez 100 000 a oni prispievajú momentálne pätinou... Ak by platili trénera, tak musím poslúchať.
Aj prezident Českého volejbalu Zdeno Haník pri otázkach na podobnú tému vravel, že sa nemôže do toho príliš starať, lebo im dáva menej, ako by mali mať.

Lenže Haník má plateného profesionálneho trénera v beachovom sektore, Švajčiara Nauscha a ten nesie zodpovednosť, napríklad aj za rozchod Kolocová Sluková a obzvlášť za výsledok, ktorý potom prinesie nová dvojica.

Prvá debata, ktorá k niečomu viedla, bola akcia v decembri 2015. Povedali, že nám zaplatia fyzioterapeuta. 6 000 Euro na túto osobu, na sezónu. Mal na zväze nejaký pracovno právny vzťah. Letenky, diety sme mu hradili my.

Ja som tento rozhovor pripravoval pred mesiacom. A aj v náväznosti na starší rozhovor s Dominikou som sa domnieval, že ona bude končiť, lebo jej tikajú hodiny. Materinské city. Logický koniec kariéry.
Dievčatá sa rozchádzajú, ja som mal v pláne pýtať sa na budúcnosť skôr Natálie, ale presakujú všakovaké informácie. Začnem teda otázkou, ktorá bola v scénari. Prečo a prečo Herelová?

S Dominikou sme boli od počiatku dohodnutí, že hráme spolu do olympiády. Pred sezónou sme sa však dohodli, že hráme po poslednú šancu sa na hry kvalifikovať.

K tomu netreba žiadať autorizáciu. Fakty, nie?

My sme si s Natáliou v decembri sadli a debatovali na tému, čo chce robiť ďalej. Ona hrať chce. Má dlhoročného priateľa v Čechách a jedna z množností by bola svadba, možno dieťa, české občianstvo a po dvoch rokoch by hrala za novú vlasť. Ale toto sme zamietli. Na SVF som predstavil novú etapu. Po Riu končí veľa dvojíc. Začne sa presadzovať síce veľa nových, ale potrvá to, kým sa presadia.
Ďalšia olympiáda je v Tokiu, Natália bude mať tridsať, optimálny vek. Vzhľadom k tomu, že na šancu cez Kontinentálny pohár potrebujeme dve dobré dvojice, presadil som, aby aj druhé dve hráčky dostali od januára priestor. Šipošová s Herelovou začali chodiť na turnaje. Vypracoval som projekt Medaila 2020.
Mám vytypovaných dvoch trénerov, ale obaja budú požadovať garanciu štvorročnej zmluvy zo strany SVF. Ja garancia nie som. Financovať projekt musia tri zložky - SVF, rezortné stredisko a privátny sektor. Federácia musí garantovať zmluvu pre trénera. Ďalšia úloha bola nájsť novú hráčku k Natálii. Tých tu veľa nie je. Nina Herelová sa mi pozdáva ako vhodný tip do budúcnosti. Tento dialóg s funkcionármi SVF o novej etape sa nedal urobiť po olympiáde, ale veľmi skoro pred ňou. Zmena má prebehnúť kontinuálne. Stále som veril, že sa do Ria dostaneme, nevydarilo sa, nová dvojica musí okamžite začať fungovať.
Po olympiáde znovu zájdem za vedením federácie, či sa niečo nezmenilo, aké sú ich predstavy. Maximálne do konca septembra budem chcieť odpoveď, či to podporia, Myslím si, že reprezentácia Slovenska v našom odvetví je rovnaká ako v šestkovom volejbale, ale kompetentní mi tvrdia, že nie, že pre nich má vyššiu hodnotu 13.miesto junioriek na ME, ako úspech v beachi.
Dostali sme 20 000 € na sezónu, my sme s tým objemom pracovali, ale je to málo. Šesťdesiattisíc Eur sa musí nájsť.

Ešte raz, prečo Herelová.
Ešte to nie je isté, ale pozdáva sa mi jej hlava a to, čo som videl na kurte, je celkom silná v side oute.

To budete hrať blok-blok?
Nie. Ona bude vzadu. Niektoré dvojice sa o to snažia, ale väčšinou kompenzujú absenciu vysokej blokárky a tú my máme. Ak my urobíme v priemere v sete štyri body blokom, je ťažké Natáliu tvrdým útokom obchádzať, súperom sa to vydarí dva, trikrát v sete. Ostatné sú technické údery, preto musíme mať výbornú hráčku v poli, aby zo siedmich lobov tri, štyri chytila. Musí mať volejbalový intelekt, musí dokonale čítať hru a ruku súperky.

Halový volejbal je najnudnejší šport na svete, niektoré akcie v beachi, napr. semifinále z Grand slamu v Olsztyne, alebo naposledy Kontinetálny pohár v Argentíne sledovalo pár desiatok divákov. Nechystajú sa nejaké zmeny? Nie je to pre divákov nuda?

Neviem o tom, myslím si, že pravidlá nie sú podstatné, viac miest je takých, keď je v závere turnaja plno. O to promotérovi ide. V Olsztyne nemali domáci pár, tak sa to ihneď odzrkadlilo na návštevnosti. Dôležitým faktorom je aj počasie, ale na tribúne býva plno aj v daždi. Napríklad naposledy v Berlíne.

Ja osobne vnímam vašu prácu štyroch rokov ako úspešnú. Vždy je to samozrejme aj súboj mešcov a my niektoré krajiny dobehnúť nedokážeme. Dvojica však urobila veľký pokrok, prejavilo sa to vlani aj na marektingovom poli a samozrejme asi aj vo zvýšenej podpore a v odmenách za výsledky. Prečo sa teda rozchádzajú? Bude lepšie?

Ja to samozrejme tiež hodnotím ako úspech, nie sú to štyri roky, ale sedem. To, čo sme dosiahli, ak by som to porovnal s ostatnými tímami, tak my sme jazdili v F1, ale oproti iným krajinám my na Superboch. Všetko je to o limitoch a stropoch jednotlivých hráčok. Dominika je neustále perfektná v tréningu. Urobila za to obdobie obrovský pokrok, ale má strop.

Preto som sa v úvode pýtal, v čom sa obe razantne zlepšili. Dominika sa podľa mňa zlepšila výrazne. Vo všetkom. Tie úspechy dosiahli aj výraznou zásluhou práve toho jej zlepšenia.

Súhlasím, my sme v tom boli rarita. Hrali sme tak dobre, ako dobre hrala Dominika. Ak ustála prihrávku, uspeli sme.

Strop Dominiky problémom byť nemôže. Nie je schopná v ďalšom rozvoji dvojice výkonnosť stabilizovať? Musí byť vymenená, aby nastal opäť pokrok?
Pri rozchode určite zohráva určitú úlohu aj sociálny rozmer spolužitia dvojice. Sedem rokov je hrozne dlho. Nechcem zachádzať do detailov. Sedem rokov som urobil pre ten pár maximum. Stále je tu problém, že Natália je v tieni svojho otca, cez tento fakt sa Dominika preniesť nedokázala. Ona nevie, že ja som na dcéru oveľa tvrdší, ako na ňu. Málokedy som ju doma pochválil. Ak hrala niekedy bez hlavy, tak to bolo u mňa najhoršie.

Hrali ste v minulej sezóne lepšie? Zhoršili ste sa tento rok?
Áno. Nemám ešte záverečné štatistiky, ale side out sme mali určite v tomto roku horší. Ak niekedy podávali súperky občas aj na Natáliu, teraz sa vrátili úplne k Dominike.

Pobadal som, že dvojica sa snaží o zbraň, hrať veľa útokov z druhej. To hrá málokto.
Mali sme ju, kým som bol pri tíme ja. Cheli sme takto hrať, aj sme to veľa trénovali a bolo to úspešné. Z druhej bola schopná útočiť aj Dominika. Mienil som potlačiť naše zlé stránky a vylepšovať dobré. Je to náročný spôsob, aj ten však vyžaduje presnú prihrávku. Tréner od tohto spôsobu útoku ustúpil, plus Natália prestala nahrávať prstami, čo Dominike oveľa viac vyhovovalo.
Napísal som v zime koncept mojej predstavy, ale nerealizoval sa. Keď nám začalo tiecť do topánok, hrali sme z druhej často. Neskoro.

Opustí Nina šestkový volejbal?

Treba sa opýtať jej, navyše jej výber nie je definitíva.

Dá sa hrať oboje?

Nie. Jej reakcia je zatiaľ sympatická. Mieni sa vzdať výborných podmienok v Prostějove, má ponuku lukratívnej zmluvy. Určite to súvisí aj s rodinným zázemím. Všetko svedčí o tom, že jej verím. Myslím si, že to má v hlave vysporiadané, je to pre mňa dostatočný signál. Ona si uvedomuje, že na olympiádu sa môže dostať len cez plážový volejbal. Určite je to pre ňu riskantný krok, ale východisková pozícia pre ňu je lepšia, ako keď sme začínali. Ona vidí, že by to šlo.

Aký máte marketingový priestor? Dovolí vám SVF byť podporované volejbalom.sk? Singer sponzora pre extraligu cez volejbal.sk rázne odmietol.

Žiadna zmluva ma k tomu nezaväzuje.

No nedajú vám podporu. Tých 20 000.

Pre nás je každé euro dobré. Boli sme v situácii, že som pýtal od kamarátov 500 €, aby sme mali na letenky.

A ten priestor?

Máme čelenku, pásky na bicepsoch, trenírky vzadu, vpredu. Dres patrí organizátorovi. Plus steny na tlačovkách, reklamy na autách, web. Niektoré hráčky si robia situačne tetovania na rukách.

Neboli tetovačky zakázané?

Myslím, že nie.

Nejde vám webová stránka.

Zrušili sme ju. Máme facebook a ostatné sociálne siete. Došlo ku koncu jednej etapy a nechcel by som prepierať stav cez médiá, ako tomu v zime robili v Prahe. Nechcem to pitvať, nech to zaleje čas.

Ďakujem za rozhovor.

Ivan Husár

Ivan Husár

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek milujúci Dunaj, Vysokú v rodných Tatrách, začiatok Karpát z tejto strany, tri deti a ich dve maminy a ešte volejbal.Som zakladajúcim členom SaS, mám ambíciu pomôcť športu.Kandidujem vo voľbách do NR SR 2020 na pozícii 21.Som so Sulíkom, lebo nekradne.Veľmi túžim, aby sa na Slovensku oplatilo robiť šport. Zoznam autorových rubrík:  ŠportŽivot

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu